Idag använder 94% av svenskarna internet, varav nästan alla gör det dagligen. Och pensionärerna hänger med, 8/10 pensionärer finns på nätet, varav fler än 6/10 dagligen. Men hur används internet och vad skiljer sig åt mellan olika generationer? Här är intressant statistik i ämnet.
Olika generationer använder olika sökmetoder
Textsökning är det vanligaste sättet att söka information i samtliga generationer. Yngre använder sig dock av textsökningar i mindre utsträckning.
Personer födda på 70, 80, 90 eller 00-talet genomför oftare bildsökningar än andra generationer, där har ca. 1/6 använt sig av denna teknik det senaste året.
Röstsökningar (via t.ex. Siri, Google assistant eller Alexa) är vanligare bland de allra yngsta. Personer födda på 10-talet har använt sig röstsökning i mycket högre utsträckning än äldre personer. Drygt 4 av 10 lågstadiebarn har använt röstsökning för att hitta svar på frågor det senaste året.
Användning av digitala och strömmande medietjänster
Videotjänster och tv-kanalers playtjänster är de digitala medietjänster som används mest.
Det är nästan lika vanligt att strömma musik som film och tv-serier. Det senaste året har 7 av 10 använt strömmande musiktjänster, varav 4 av 10 har använt det dagligen.
5 av 10 använder Netflix varje vecka, så mycket som 26% tittar varje dag
4 av 10 har lyssnat på poddar det senaste året.
Så många som 40% använder Spotify dagligen.
Skillnader i användningen av sociala medier
84% använder sociala medier dagligen.
Det är vanligast att följa företag och varumärken på Facebook och Instagram, vilket även är de plattformar som är vanligast bland 90-talister.
Instagram är särskilt populärt bland personer födda på 80, 90 eller 00-talet. 7 av 10 bland 90-talister använder Instagram dagligen.
Det är skillnad på vilka som använder Facebook respektive Instagram dagligen. Bland personer födda på 80-talet och tidigare är Facebook vanligast och bland användare födda på 00-talet är Instagram avsevärt vanligare. Bland 90-talisterna är Facebook och Instagram ungefär lika vanliga.
Bland 00-talister använder närmare 8 av 10 Snapchat på daglig basis.
Hela 98% av elever på högstadiet använder sociala medier dagligen.
Gaming och influencers
1/3 i åldrarna 8 år eller äldre följer influencers, youtubers eller streamers. Detta är särskilt vanligt i åldrarna 8-19 år.
Drygt 1/5 har tittat på andra som spelar spel på internet, men endast 1% har gjort det av personer födda på 50 och 60-talet.
Närmare 3/10 har umgåtts med vänner på någon spelplattform det senaste året. I åldern 8-19 år har drygt 7/10 gjort det.
Den plattform som flest har använt för att umgås är Minecraft.
Infografiken i text
3/4 gör textsökningar dagligen på internet.
90% har e-handlat det senaste året.
84% använder sociala medier dagligen.
4/10 följer olika varumärken och företag på sociala medier.
41% använder strömmande tjänster för musik eller poddar dagligen.
1/3 följer influencers, youtubers eller streamers på nätet.
6/10 av tjänstemän har använt sig av Linkedin det senaste året.
52% av 00-talisterna använder Tiktok dagligen.
94% av 00 och 90-talisterna har använt Youtube det senaste året.
57% har arbetat hemifrån under det senaste året.
3/4 hem har smarta prylar.
81% av internetanvändarna gör något för att sydda sin personliga integritet på nätet.
Var fjärde väljer bort cookies.
Över hälften av yngre klickar ur platsinformation.
Mer än 1/3 tänker på de digitala spår de lämnar efter sig.
Behöver du hjälp med din hemsida? Se våra priser eller kontakta oss idag!
Källa: